Hukkajahti® on Business Excellence Finland Oy:n rekisteröity tavaramerkki 

ammattilaiset@erinomainen.fi

Rakenna Lean Six Sigma belteistä yrityksesi menestystekijä

Tomi Järvinen • tammik. 21, 2022

Onko yrityksenne toimitusvarmuus ja asiakastyytyväisyys liian alhainen? Onko prosessin tuotoksissa liikaa vaihtelua? Eikö komponenttien tai palvelun laatu vastaa asiakastarpeeseen tai pysy spekseissä ja kenties tulee sisäisiä tai ulkoisia reklamaatioita? Ovatko palvelun tai tuotteen kokonaiskustannukset liian suuret? Vai onko mahdollisesti kyseessä näiden kaikkien edellä mainittujen yhdistelmä?


Näiden kaikkien yhteinen nimittäjä on prosessi, joka ei ole kontrollissa. Moni on varmaan kuullut puhuttavan SPC:tä (Statistical Process Control), Six Sigmasta, Belteistä ja Belttiprojekteista, mutta asia on saattanut jäänyt hämäräksi. Käytännössä jokaisella prosessilla ja prosessin vaiheilla on tuotoksensa (seuraus) sen kontrolloimiseksi pitää tuntea prosessi ja kyetä kontrolloimaan prosessiin vaikuttavia tekijöitä (syyt). Sitä on SPC, Six Sigma.

"Belttiprojekti ratkaisee liiketoiminnan ongelmia systemaattisella tavalla hyödyntäen dataa ja tilastollisia menetelmiä." 

Belttiprojekti

Belttiprojekti siis ratkaisee alussa mainittuja ongelmia systemaattisella tavalla, käyttäen dataa ja tilastollisia menetelmiä. Menetelmiä ja työkaluja on paljon, mutta hyvin karkealla tavalla se tarkoittaa seuraavaa:

  • Alussa rajataan ja määritellään business-ongelma, jota ollaan ratkaisemassa. Eli määritetään Cost of Poor Quality, rahasumma jota lähdetään parannusten avulla hakemaan.
  • Sen jälkeen kerätään dataa ja kuvataan prosesseja.
  • Analysointivaiheessa muodostetaan selkeä ymmärrys syistä ja seurauksista, jotta ymmärretään mitä prosessinvaiheita kontrolloidaan parannuksen aikaansaamiseksi.
  • Tämän jälkeen tehdään koeasetelma, jolla parannus toteutetaan ja verifioidaan käytännössä.
  • Lopuksi luodaan kontrollimenetelmät ja -mittarit, jotta saavutettu taso pysyy yllä ja prosessissa on mahdollisuus sekä havaita, että reagoida mikäli prosessissa tapahtuu muutoksia.


Löytyykö teiltä Lean Six Sigma Black Belt joka voi auttaa?


Onko teillä osaamista ja resursseja edellä mainittuun toimintaan ts. löytyykö talostanne belttejä ja jos löytyy, niin montako belttiprojektia he tekevät vuosittain? Belttien omaavat menetelmät ja työkalut ovat hyvin loogisia ja tuovat systemaattisen sekä verifioidun kyvyn parantaa. Ongelmana vaan usein on se, että beltit eivät tee riittävästi parannushankkeita. Eli osaamista ei käytetä hyväksi vaikka jokainen parannushanke tuottaisi moninkertaisesti hintansa takaisin. Nyrkkisääntönä onkin, että esimerkiksi Green Belt tuottaa vuosittain hankkeidensa avulla moninkertaisesti oman palkkansa verran hyötyjä yritykselle.

Koska alussa mainittuja rahanarvoisia parannuskohteita löytyy jokaisesta organisaatiosta, näin ollen Belttien koulutus oman yrityksen käyttöön on selkeästi kannattava investointi.

 

Systemaattisesti sydämellä,

Tomi Järvinen
Lean Six Sigma Black Belt
Kehittämistoimisto Erinomainen

Tekijä Hannu Järvelin 06 Nov, 2023
Erinomaisen johtamisjärjestelmän ominaispiirteet. 1. Selkeät tavoitteet 2. Roolien ja vastuiden selkeys 3.Prosessien optimointi 4. Suoritusarviointi 5.Tiedon jakaminen 6. Resurssien hallinta 7. Innovointi ja kehitys
Tekijä Kehittämistoimisto Erinomainen 25 Nov, 2022
Kehittämistöimisto Erinomaisen ammattilaiset antavat sinulle puolueettoman analyysin organisaatiosi kunnosta ja tunnistavat kehittämistoimenpiteet. Kun organisaation nykytila on tutkittu puolueettomasti, toiminnan kehittäminenkin on helpompaa ja nopeampaa. Säästät siis aikaa ja resursseja. Organisaation arviointi, Henkilöstön haastattelut, Datan ja Prosessin analyysi.
Lean työpaja Kaizen Event
Tekijä Kehittämistoimisto Erinomainen 25 Nov, 2022
LEAN työapaja - Kaizen Event Prosessin analysointi, juurisyiden määrittäminen ja ratkaisujen kehittäminen juurisyiden poistamiseksi. Työapajan jälkeenseurantakäynti jossa varmistetaan sovittujen asioideneteneminen sovitussa aikataulussa ja autetaan ratkaisemaan eteen nousseita ongelmia.
Share by: